dinsdag 12 januari 2010

ding 22

De bibliotheek is veranderd en zal de komende jaren zeker nog meer veranderen. Wellicht sneller dan we nu verwachten. Wat niet altijd voor iedereen even gemakkelijk is. Toch blijft alles in essentie gelijk,de bibliotheek die samenwerkt, publieksvriendelijk en gastvrij is en graag wil samenwerken. Maar ook de bibliotheek die toegang biedt tot informatie en kennis ,een ontmoetingsplaats is en een centrum voor debat,cultuur en levenslang leren.

Heel aansprekend is het "Librarians 2.0 manifesto"van Laura Cohen. Als we deze regels allemaal onderschrijven moet het helemaal goed komen!
Als me gevraagd zou worden om uit het manifest 2 regels te halen die voor mij belangrijk zijn en dit d.m.v. een sterretje aan te geven dan kwamen deze te staan bij.

I will be courageous about proposing new services and new ways of providing services, even though some of my colleagues will be resistant.
Ik durf nieuwe vormen van diensten voor te stellen, ook al zal dit bij sommige collega's op weerstand stuiten ook al vind ik het omgaan met deze weerstand niet altijd even makkelijk.

I will enjoy the excitement and fun of positive change and will convey this to colleagues and users.
Van positieve veranderingen kan ik inderdaad enorm genieten. Ik hoop alleen dat ik dat ook voldoende uitstraal en op mijn collega's overdraag .

De opdracht was om enkele artikelen te lezen,maar zoals bij bijna alle vorige opdrachten het geval was, als je begint wil je ze allemaal lezen.

Zo las ik de artikelen van Jan Klerk, Jantweepuntnul die ook in bibliotheekblad hebben gestaan. Ze geven op een duidelijk manier inzicht in wat bibliotheek 2.O voor ons betekent en een schetsen een duidelijk beeld van de nieuwe bibliothecaris.Welke rol speelt deze nieuwe bibliothecaris en over welke competenties moet hij beschikken.
Vooral de de definitie van de 'nieuwe bibliothecaris'van Michael Stephens uit het 'manifest"into a New World of Librarianship' sprak me erg aan.'the strategy guide for helping users find information, gather knowledge and create content'.

Dit plaatst de bibliothecaris in een fundamenteel andere rol. Niet de man of vrouw die zoekt en vindt of helpt met zoeken en vinden maar de bevlogen professional die klanten leert om voortaan zelf te zoeken en te vinden.

1 opmerking:

Julia zei

Twee mooie zinnen heb je geciteerd!